donderdag 15 mei 2014

Zelf bouwen

Het is een doorslaand succes. In Den Haag waren 100 klushuizen te koop en nog eens 100 bouwkavels. In één dag werd daarvan 85% verkocht. Om de eerste te zijn  werd al dagen lang gekampeerd bij het stadhuis.
In Delft was in een onooglijke loods aan  de Nijverheidsstraat op een zaterdag in maart alles klaar om belangstellenden te laten kennismaken met de woningbouwplannen in de spoorzone. Ondanks die onooglijke  plek gonsde het binnen volop.  Maquettes, woningbouwcorporaties, financiers, aannemers, bouwbegeleiders,  architectenbureaus en natuurlijk een bouwcafé.

Dit beeld gaan we volgend jaar zien in Nieuw Delft:
bewoners die zelf hun huis gaan bouwen
Er waren zo’n 700 bezoekers verwacht. Er kwamen er 1250.  “Create your new plan” stond groot op de folder, met op de foto een alternatief stel voor een Apple-computer.  “Nice to meet you”. Ja, Delft is een internationale stad. “Nieuw Delft is yours”.

Je kon er je interesse kwijt voor huren, kopen, zelf ontwerpen en zelf intekenen op het geen-zorgen-concept-met-maximale-invloed. Belangrijk natuurlijk dat je je naam en mailadres achterliet bij een van de stalletjes.

Recessie? Malaise in de bouw? Het leek er niet op.  Net als in Den Haag.  Zelf klussen en bouwen is in.  Misschien is dat juist een gevolg van de recessie. Een casco is goedkoper dan een kant-en-klaar huis. Een kavel prikkelt de fantasie van al die studenten die straks hun eigen huis daarop gaan bouwen.  En de senioren die, nu de kinderen uit huis zijn, genoeg hebben van hun bloemkoolwijk,  zien hun kans schoon om centraal in Delft te gaan wonen. Op loopafstand van het station, vlak bij allerlei voorzieningen.
Zo lang nog niet alles ingevuld kan worden met huizen komt er voor korter of langer een aantal ‘creatieve’ invullingen. Misschien willen we die straks wel nooit meer kwijt.



guwie



geplaatst 15 mei 2014

zaterdag 3 mei 2014

Terrasboot

De brug is nauwelijks te herkennen als brug. Vlak en breed en met een weinig opvallende leuning. De no nonsense naam voegt daar weinig toe: Constructiebrug. Toch is deze brug op het kruispunt van Westvest en Westlandse weg belangrijk voor de dwarsverbinding onder en straks over het spoor.
Bij de bouw van de spoortunnel is het altijd goed opletten voor fietsers en automobilisten. Verkeerslichten en rood-witte blokken die het verkeer op het onoverzichtelijke kruispunt aan de stadskant van de Irenetunnel in goede banen proberen te leiden. Rijbanen die geregeld worden omgelegd, fietsers en voetgangers die daar moeten oversteken. Onlangs nog is de weg en het fietspad verplaatst van het midden van de brug naar de kant van de Hooikade. Het voetpad loopt nu door een blauwe container. Veiliger en beter, dat wel.
Rond deze brug is afgelopen jaren van alles te doen geweest. Commotie was er vorig jaar toen de kapper (“ O,Jan wat zit je haar mooi”) op de hoek van de Hooikade een berg zand voor zijn deur kreeg. Niet tijdelijk zoals ze eerst dachten, maar definitief  vanwege de hogere ligging van de weg. Ook de fietsroute over de kade gaf rumoer. Het terras van Grand Café Huszàr moest er voor wijken. Fijn als je als uitbater je nering wilt verbeteren. Toch is hier niet alles kommer en kwel.

Sinds kort  is er een terras op het water voor Grand Café Huszàr 
Op dit kruispunt bij de Zuidkolk is de toekomst al begonnen. Inmiddels ligt er, waarschijnlijk als genoegdoening voor geleden schade, een terrasboot voor het Grand Café , dwars op de kade. Je kunt er een sloep huren om Delft over het water te verkennen. Het wordt een toplocatie bij dit kruispunt van belangrijke fietsroutes met vrij uitzicht over het water. Hier duikt straks het fietspad onder de Constructiebrug door en loopt uit in de nieuwe ondergrondse fietsenstalling bij het station. Veel potentiele klanten voor het café dus kassa voor de uitbater. Nu wel.


guwie






geplaats 1 mei 2014