woensdag 1 januari 2014

Lotje

Ook de Tom Tom is de weg kwijt. De zwarte Toyota Prius van Lotjes vader rijdt zich vast op het hek langs de bouwput. Daarachter wordt de spoortunnel aangelegd weet Lotje. Had ze nu maar beter opgelet. Deze week nog hadden ze in haar klas een heel uur besteed aan de plattegrond van Delft. Ze hadden kaarten van de stad bekeken, zwart–witte, maar ook kleurenkaarten. En recente luchtfoto’s van de spoorzone, waarop goed te zien is hoe het tracĂ© van de spoortunnel door de oude stad snijdt. Thuis achter haar computer had Lotje Google Earth geopend, maar niet gezien dat de al gesloopte gebouwen aan de Houttuinen  nog wel op de foto stonden. 

De spoorlijn door Delft, hier nog in
de oorspronkelijke situatie bovengronds
Lotjes vader vraagt haar hoe hier uit te komen. Eerst maar terug, zegt ze en dan kijken of er een logische route is naar het centrum. Het is ook weer anders dan de vorige keer, mompelt haar vader. De tijdelijke bewegwijzering moet hen uit de brand helpen. Zien of dat gaat lukken. Op school had Lotje zich maar kort gebogen over de wegenkaart van Delft. 
Ze had de hoofdroutes beter moeten bestuderen en zo kunnen weten hoe je bij de parkeergarage komt. Dat is achteraf. Nu de autonavigatie  het laat afweten en de kaart niet bij de hand  is, moeten de verkeersborden uitkomst bieden.

Met de ‘Spooracademie’ wil de Stichting Buitenste Boven dit soort situaties voor zijn. Ze wil de directe leefomgeving van kinderen gebruiken als rijke leerervaring. De stichting biedt leerlingen van Delftse basisscholen lesbrieven aan waarin allerlei onderwerpen over de spoorzone worden behandeld. Dat gaat onder andere over techniek, veiligheid en stadsontwikkeling. En over plattegronden, zodat Lotje kan leren hoe je moet omrijden als je vast loopt op een hek.



guwie




geplaatst 1 januari 2014


Geen opmerkingen:

Een reactie posten