zondag 15 september 2013

Meccano



Het stadskantoor in aanbouw
De rode spanten domineren de stationsomgeving. Het stalen geraamte van het nieuwe stadskantoor annex station wordt in een rap tempo in elkaar geschroefd. Inderdaad, geschroefd. Met bouten en moeren worden de onderdelen aan elkaar gezet. Een voor een en met de hand. Het zit scheef en dat is ook de bedoeling. 


Zorgvuldig hangen de werkkranen de betonnen vloerdelen tussen de spanten. Zo is het al een beetje een gebouw.De stalen constructie lijkt erg veel op meccano, het montagespeelgoed dat vroeger zo populair was onder jongetjes die iets met techniek hadden. Nog steeds te koop in de speelgoedwinkel en anders wel op Marktplaats. Ruim honderd jaar geleden bedacht Frank Hornby, een Engelse boekhouder, om van blik speelgoed te maken voor zijn zoontjes. Eerst bouwde hij bruggen, vrachtwagens en kranen, maar de onderdelen ervan waren niet uitwisselbaar. Dat loste hij op door in de plaatjes op regelmatige afstand gaatjes te maken en die met boutjes en moeren aan elkaar te bevestigen. Zo kon hij met hetzelfde materiaal verschillende modellen maken. Het materiaal verbeterde hij steeds meer. De metalen strips werden later gemaakt van vernikkeld, dikker staal met afgeronde uiteinden. En er kwam meer kleur in: de platen werden bourgognerood, de strips donkergroen. 
De papieren handleiding zoals die vroeger werd uitgegeven
De jongetjes van toen zijn de BAM-mannen van nu. Het stalen geraamte krijgt in hun handen steeds meer vorm. Uiteindelijk zal het rode meccano achter de glazen gevels verdwijnen. In 2015, als de treinen ondergronds gaan, is het voor het grootste deel gereed. In 2017 wordt het afgebouwd. Het Delftse bureau Mecanoo is de ontwerper van het stadskantoor dat tegelijkertijd station is. Een open en transparant glazen gebouw waarin een oude techniek met schroeven en moeren en 1800 ton staal verborgen zit.

guwie




geplaatst 15 september 2013


zondag 1 september 2013

Scheerlijnen

Het is voor iedereen duidelijk. De diepwand van het nieuwe station kun je vergelijken met een windscherm. Dat blijft alleen strak staan als het met een scheerlijn en haringen vast staat in de grond. De “strengankers” die uit de wand steken zijn de haringen met scheerlijn van de diepwand. De ankers worden gebruikt om uitbuigen van de wand van het ondergrondse station te voorkomen. Uitbuigen van de diepwand zou invloed kunnen hebben op het oude stationsgebouw.

Het is maar een van de informatieborden die staan opgesteld in het ondergrondse station. Een toelichting in begrijpelijke taal over een technisch detail. Dat hoort ook bij het openstellen voor het publiek van het ondergrondse station. Andere informatieborden gaan over het rookwarmteafvoerkanaal, weer zo’n mooi scrabblewoord, of over de perrons. En dan de borden met getallen. Cijfers zorgen er voor dat je je goed kan voorstellen hoe groot zo’n spoortunnel is: 320 zwembaden aan grondverzet, 6 km tweebaansweg aan asfalt, om maar wat te noemen. Er worden ruim 6 Eifeltorens aan wapeningsstaal gebruikt. Allemaal te lezen tijdens de ondergrondse wandeling op 12 meter diepte.
Strengankers die uit de tunnelwand steken voorkomen dat de wand uitbuigt.

En daar is onlangs gretig gebruik van gemaakt tijdens de Dag van de Bouw. Ruim 5000 mensen hadden er een wachttijd in de rij van drie kwartier voor over om een kijkje te nemen in de tunnel.

De perrons zijn al goed te zien. En vanaf de vloer van de immense fietsenstalling, een verdieping hoger, heb je een wondermooi uitzicht op de tunnel . De mezzanine, de tussenverdieping die als een betonnen bak halverwege hangt, wordt straks de toegangspoort naar de perrons. Nu als ruwe bolster al heel herkenbaar.


guwie





geplaatst 1 september 2013