maandag 1 juli 2013

De wieken

Eind 2015 gereed: niet alleen stadskantoor en tunnel, maar ook nieuwe
ziekenhuis en nieuwe Sebastiaansbrug, hier nog in oude staat.
De weer teruggeplaatste wieken op molen De Roos geven vleugels aan de treintunnel. Het lijkt haast een keerpunt in de tunnelbouw. Weliswaar moeten we nog zo’n tweeënhalf jaar wachten totdat de treinen echt onderduiken, maar we zijn ruim over de helft van de bouw. Het lijkt of we na heel wat overlast, stof en lawaai nu bergopwaarts gaan.

2015, het jaar waarin alles anders wordt. Niet alleen gaan de treinen straks ondergronds, nee, we hebben dan ook een nieuw stadskantoor en de nieuwe Sebastiaansbrug waarover tramlijn 19 gaat rijden richting TU.  En het nieuwe Reinier de Graafziekenhuis gaat dan open. Delft wordt in één klap op veel fronten totaal anders. Stel je voor, de economische crisis is dan over. Dan kan er op het spoortracé  bovenop de tunnel sneller dan gedacht een  nieuw stadsdeel verrijzen.

De molen als een teken van hoop, van vooruitgang, van de toekomst. Gek dat juist zo’n archaïsch gebouw daar het symbool van lijkt te worden. Wel een monument dat je als eerste ziet als je vanaf afslag Delft Noord de stad binnenrijdt. Of als je met tramlijn 1 of 19 nog niet eens bij de halte Prinsenhof bent.

Behalve dat de molen er weer als vanouds uitziet, gebeurt er nog iets interessants. Juist bij de molen  is nu al gestart met de bouw van de westelijke tunnelbuis.  En wij maar denken dat pas na 2015, als de treinen ondergedoken zijn, daarmee wordt begonnen. ProRail heeft er de vaart in. Wat nu al kan hoeft straks niet.

Vanaf 2015 zal alles anders zijn.  Welke oude Hollandse stad verjongt zo ingrijpend? Pal aan de rand van het centrum.  De Oude Jan denkt er dromerig het zijne van.



guwie


geplaatst 1 juli 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten