woensdag 14 november 2012

Meetzuil


De meetzuil is het harde bewijs dat
molen De Roos een meter hoger staat
De rood en wit geverfde banen zijn om en om op de zuil aangebracht. De zwarte cijfers zijn, hier en daar wat slordig, met een mal geverfd. Van beneden naar boven loopt het op in stappen van 5 cm. van 0 tot 1 meter. De decimalen op het wit, de vijftallen daartussen  op het rood. De getallen boven de 65 zijn onzichtbaar achter de blauwe manchet die om de zuil valt. De fluorescerende groene pijl markeert het hoogste punt. 


Het woord “meetzuil” is niet terug te vinden in de Nederlandse woordenlijst of de Dikke Van Dale. Daarmee is niet gezegd dat het een fout woord is. Integendeel. Het is een bewijs dat de Nederlandse taal een levende taal is waar de spoortunnel een nieuw woord aan toevoegt. De samentrekking van twee bestaande woorden levert het eigentijdse meetzuil op.

De meetzuil is speciaal voor de gelegenheid gemaakt om het opvijzelen van de molen te kunnen volgen. Nu is goed zichtbaar dat de molen op een betonnen plaat is gezet. Tijdelijk staat hij een meter hoger om daaronder het dak en de wanden van de tunnel te kunnen maken. Waar elders een molen in de weg stond is die afgebroken en in het beste geval kilometers verderop weer opgebouwd. Maar niet hier. In december wordt Molen De Roos op het tunneldak neergelaten. Een chique oplossing. Het doet de historie geen geweld aan en het levert een verrijking op van de Nederlandse taal. De meetzuil houden we er in, al was het alleen maar om de molen straks weer te zien zakken.


guwie



geplaatst 14 november 2012

vrijdag 2 november 2012

Eendracht


Het is een ingewikkelde klus. Ondergronds bouw je een nieuwe spoortunnel. Compleet met een mooie stationshal met daaronder de perrons. Daar bovenop moet het glanzende stadhuis komen. Er naast een ondergrondse fietsenstalling voor 5000 fietsen die ook nog eens zo innovatief mogelijk moet zijn ingericht. Op het straatniveau is de opgave weer anders. Welke sfeer wil je daar hebben? Waar komen de wegen, looproutes en fietspaden? Wat maakt een gebied levendig? Komen er ook winkels, culturele instellingen en ontmoetingsplekken? En waar in het gebied moet dit alles komen?  Ga er maar aan staan.

Dit is een klus waar veel bedrijven bij worden ingeschakeld. De Combinatie Crommelijn bouwt de tunnel. De bovenbouw en afbouw onder de grond doet Strukton. En voor het stadhuis is BAM als aannemer gekozen. Dan zijn er nog de tientallen kleinere bedrijven die een deel van het werk voor hun rekening nemen. Dat vraagt om eendracht. Eendracht? Ja, dat is het oude, Hollandse woord voor samenwerking. Wordt ook wel eensgezindheid genoemd. Zinnen die vroeger gemeengoed waren: “In grote eendracht werd Nederland na de Tweede Wereldoorlog weer opgebouwd”. Zo moet het ook met de spoorzone.

In een relatief kleine ruimte in het hart van Spoorzone Delft moet nauw samengewerkt worden tussen de verschillende aannemers. Letterlijk moeten de verbindingen tussen de verschillende verdiepingen worden aangebracht in de vorm van trappen en liften. Nooduitgangen, vluchtroutes en rookschermen moeten zorgen voor de veiligheid van de reiziger. Samenwerking is dus noodzaak. Een van de aannemers heeft als bedrijfsnaam Eendracht. Goed gekozen dus en het beste symbool dat de spoorzone zich kan wensen.


guwie

geplaatst 2 november 2012