Het is een ingewikkelde klus. Ondergronds bouw
je een nieuwe spoortunnel. Compleet met een mooie stationshal met daaronder de
perrons. Daar bovenop moet het glanzende stadhuis komen. Er naast een
ondergrondse fietsenstalling voor 5000 fietsen die ook nog eens zo innovatief
mogelijk moet zijn ingericht. Op het straatniveau is de opgave weer anders. Welke sfeer wil je daar hebben? Waar komen de wegen,
looproutes en fietspaden? Wat maakt een gebied levendig? Komen er ook winkels,
culturele instellingen en ontmoetingsplekken? En waar in het gebied moet dit
alles komen? Ga er maar aan staan.
Dit is een klus waar veel
bedrijven bij worden ingeschakeld. De Combinatie Crommelijn bouwt de tunnel. De
bovenbouw en afbouw onder de grond doet Strukton. En voor het stadhuis is BAM
als aannemer gekozen. Dan zijn er nog de tientallen kleinere bedrijven die een
deel van het werk voor hun rekening nemen. Dat vraagt om eendracht. Eendracht?
Ja, dat is het oude, Hollandse woord voor samenwerking. Wordt ook wel
eensgezindheid genoemd. Zinnen die vroeger gemeengoed waren: “In grote
eendracht werd Nederland na de Tweede Wereldoorlog weer opgebouwd”. Zo moet het
ook met de spoorzone.
In een relatief kleine ruimte in het hart van
Spoorzone Delft moet nauw samengewerkt worden tussen de verschillende
aannemers. Letterlijk moeten de verbindingen tussen de verschillende
verdiepingen worden aangebracht in de vorm van trappen en liften. Nooduitgangen,
vluchtroutes en rookschermen moeten zorgen voor de veiligheid van de reiziger.
Samenwerking is dus noodzaak. Een van de aannemers heeft als bedrijfsnaam
Eendracht. Goed gekozen dus en het beste symbool dat de spoorzone zich kan
wensen.
guwie
geplaatst 2 november 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten