vrijdag 2 november 2012

Eendracht


Het is een ingewikkelde klus. Ondergronds bouw je een nieuwe spoortunnel. Compleet met een mooie stationshal met daaronder de perrons. Daar bovenop moet het glanzende stadhuis komen. Er naast een ondergrondse fietsenstalling voor 5000 fietsen die ook nog eens zo innovatief mogelijk moet zijn ingericht. Op het straatniveau is de opgave weer anders. Welke sfeer wil je daar hebben? Waar komen de wegen, looproutes en fietspaden? Wat maakt een gebied levendig? Komen er ook winkels, culturele instellingen en ontmoetingsplekken? En waar in het gebied moet dit alles komen?  Ga er maar aan staan.

Dit is een klus waar veel bedrijven bij worden ingeschakeld. De Combinatie Crommelijn bouwt de tunnel. De bovenbouw en afbouw onder de grond doet Strukton. En voor het stadhuis is BAM als aannemer gekozen. Dan zijn er nog de tientallen kleinere bedrijven die een deel van het werk voor hun rekening nemen. Dat vraagt om eendracht. Eendracht? Ja, dat is het oude, Hollandse woord voor samenwerking. Wordt ook wel eensgezindheid genoemd. Zinnen die vroeger gemeengoed waren: “In grote eendracht werd Nederland na de Tweede Wereldoorlog weer opgebouwd”. Zo moet het ook met de spoorzone.

In een relatief kleine ruimte in het hart van Spoorzone Delft moet nauw samengewerkt worden tussen de verschillende aannemers. Letterlijk moeten de verbindingen tussen de verschillende verdiepingen worden aangebracht in de vorm van trappen en liften. Nooduitgangen, vluchtroutes en rookschermen moeten zorgen voor de veiligheid van de reiziger. Samenwerking is dus noodzaak. Een van de aannemers heeft als bedrijfsnaam Eendracht. Goed gekozen dus en het beste symbool dat de spoorzone zich kan wensen.


guwie

geplaatst 2 november 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten